Novosti

Ovisnost o internetu

Internet je postao dio naše svakodnevnice i svi rado koristimo njegovu dobrobit, od traženja informacija, pregledavanja društvenih mreža do gledanja raznih sadržaja… Potpunu kontrolu nad svojim ponašanjem i vremenom koje posvećujemo virtualnom svijetu imamo ako korištenje interneta ima jasan cilj i svrhu i možemo ga napustiti u svakom trenutku. Ako osoba većinu svog vremena provodi na internetu stalno provjeravajući društvene mreže i online sadržaje i nerijetko, umjesto izlaska vani, odabire ostanak kod kuće živeći život putem socijalnih mreža, razvija se ovisnost.

Kad se govori o ovisnosti obično se prvo pomisli na ovisnost o psihoaktivnim tvarima. Međutim, ovisnost se može razviti i bez unošenja psihoaktivnih ili drugih kemijskih tvari u organizam odnosno može se razviti iz aktivnosti ili ponašanja koja iz navike prelaze u ponavljajuće i primoravajuće, odnosno u ovisničko ponašanje (npr. patološko kockanje, igranje kompjutorskih igara, online klađenje, provjeravanje društvenih mreža…).

Vrste ovisnosti o internetu:

  • ovisnost o društvenim mrežama – Facebook, Twitter i druge mreže koje omogućavaju upoznavanje novih ljudi, komuniciranje sa starim poznanicima, lakše dijeljenje slika i ostalih novosti
  • ovisnost o online igrama
  • ovisnost o online kockanju
  • ovisnost o kupnji putem interneta
  • ovisnost o  stalnoj potrazi za  novim informacijama i znanjem na internetu
  • ovisnost o cyberseksu, koja podrazumijeva pretraživanje i pregledavanje pornografskih materijala.

Znakovi koji upućuju na ovisnost o internetu su:

  • žudnja za priključivanjem na internet koju osoba ne može kontrolirati, priključenje na internet postaje prva aktivnost u danu
  • gubitak kontrole nad vremenom provedenim na internetu i pronalaženje lažnih opravdanja za vlastito ponašanje
  • tjeskoba, napetost i razdražljivost kao posljedica nemogućnosti pristupa internetu
  • potreba za sve duljim korištenjem interneta da bi se postiglo zadovoljstvo
  • zanemarivanje drugih životnih navika
  • nastavljanje s internet aktivnostima unatoč činjenicama o štetnim posljedicama.

Sve duljim korištenjem interneta osobe se socijalno izoliraju, tjelesno i mentalno iscrpljuju, što se naravno odražava na obiteljskom, socijalnom, školskom ili radnom funkcioniranju, a na kraju može rezultirati potpunom psihičkom dekompenzacijom. U većem riziku za razvoj ovisnosti o internetu su svakako osobe koje teže kontroliraju vlastito ponašanje te nesigurne, povučene i usamljene osobe. Danas, sve više tinejdžera i mladih razvija ovisnost o internetu, a da toga nisu ni svjesni ni oni ni roditelji, što postaje ozbiljan problem za njihov uspješan i produktivan život te nepovoljno utječe na dinamiku i odnose u obitelji.

Ponekad roditeljima može biti teže razlikovati pozitivnu upotrebu interneta od one negativne, koja vodi u ovisnost. Ovo su neki znakovi koju upućuju na postojanje problema kod djece i mladih:

  1. opadanje ocjena u školi i zanemarivanje školskih obaveza,
  2. smanjivanje interesa za druženje s prijateljima i za ostale društvene aktivnosti,
  3. tajnovitost i laganje o vremenu provedenom na internetu,
  4. veća odstupanja u navikama spavanja (korištenje interneta noću, a spavanje danju).

Ukoliko roditelji primijete znakove upozorenja, ranije dovođenje djeteta stručnjaku može ubrzati rješavanje problema.

Kako roditelji mogu pomoći u prevenciji ovisnosti o internetu kod djece?

  1. Uvesti jasno pravilo o maksimalnom vremenu boravka djeteta na internetu – to je važno jer tako dijete uči birati sadržaje koje želi gledati i uči razlikovati što mu je na internetu važno, a što predstavlja samo popunjavanje praznog vremena.
  2. Pratiti kako dijete koristi intrernet – najlakše je kad se kompjutor ili drugi medij drži u zajedničkom prostoru, dnevnoj sobi i da ga dijete koristi u vrijeme kada su i odrasli u toj prostoriji, jer tada roditelji imaju kontrolu, a dijete samokontrolu nad sadržajima na internetu.
  3. Biti primjer svom djetetu – ukoliko dijete učimo da umjereno i funkcionalno koristi internet važno je da i roditelji svojim primjerom pokazuju isto (djeca više uče gledajući ponašanje svojih roditelja nego slušajući što im roditelji govore).
  4. Poticati zdrave navike i stilove života – roditelji bi trebali podržati dijete da se uključi u neki sport, u druženju s vršnjacima i sudjelovanju u različitim društvenim i kulturnim aktivnostima.

Virtualni svijet ili svijet interneta ima za svrhu učiniti nove informacije i znanja što dostupnijima te tako olakšati njihovo usvajanje, čime se obogaćuju naša posredna iskustva. Internet nikako ne može biti zamjena za naše stvarne socijalne kontakte, životne navike i osnovne životne potrebe.

 

Međutim, ako se primjeti gubitak kontrole nad vremenom provedenim u virtualnom svijetu interneta i društvenih mreža i više važnosti daje virtualnom nego stvarnom društvenom životu, svakako treba potražiti stručnu pomoć.

 

03.06.2025. 12:46

Konferencija #Cyberbullying_out

Udruga LET organizira konferenciju: #Cyberbullying_out  Online format: 11.06.2025. od 12-15 sati preko platforme ZOOM-a Link za registraciju: https://forms.gle/E4wfjpdBXAe4novp9 Link na ZOOM: https://us06web.zoom.us/meeting/register/7khkt7gmQ8aXbljAQraWrg   Više na: ...
pročitaj više
29.05.2025. 14:19

Narančasta ribica 2025. 🧡

Jučer je Udruga LET prisustvovala predstavljanju rezultata istraživanja koje smo proveli sa Studencem i agencijom Improve u sklopu projekta „Narančasta ribica“ o izazovima s kojima ...
pročitaj više
23.05.2025. 13:50

Objave rezultata o mentalnom zdravlju mladih – Europski tjedan mentalnog zdravlja 2025.

Povodom obilježavanja sedmog Europskog tjedna mentalnog zdravlja Nacionalni program Živjeti zdravo Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo organizirao je javno predstavljanje  nacionalnih rezultata pokazatelja mentalnog zdravlja učenika u dobi od ...
pročitaj više