Novosti

Vršnjačko elektroničko nasilje #Cyberbullying_out!

Svako nasilje ostavlja posljedice, a naročito ovakvo nasilje koje pomiče granice privatnosti i sigurnosti. Važno je naglasiti da cyberbullying predstavlja posebnu opasnost s obzirom na to da ima doseg koliko i tehnologija koju počinitelj i žrtva koriste. Neprestana uključenost velikog broja ljudi na komunikacijske uređaje otežava kontroliranje, a time i prevenciju zlostavljačkih ponašanja putem interneta. (Morgan, 2013 prema Jeleč, 2020.).

Izloženost rizicima cyberbullyinga može imati dugotrajne i intenzivno negativne posljedice za svaku osobu, a naročito za mlade koji rizike ne sagledavaju uvijek kritički, a često ih nisu ni svjesni. (Vejmelka, 2017.). Žrtve su često povezivane s prediktorom niskog samopouzdanja, lošijeg odnosa s roditeljima, nedostatkom podrške obitelji i prijatelja. S druge strane profilu nasilnika pridonose problemi u ponašanju, niži stupanj samokontrole, emocionalne kompetencije, izostanak obiteljske povezanosti i nadzora, strogo discipliniranje i kažnjavanje. Posljedice viktimizacije povezuju se s niskim samopoštovanjem, strahom, frustracijom, depresijom i anksioznošću. Krajnji mogući i najnepogodniji ishod je suicid. Žrtve imaju rizik od razvoja suicidalnog razmišljanja i pokušaja suicida (Hinduja i Patchin, 2010.; Mirsky i Omar, 2015.; Perren, Dooley, Shaw i Cross, 2010.; Sourander i sur., 2010. prema Vejmelka i sur. 2017.). Posljedice elektroničkog nasilja na mentalno zdravlje djece i mladih nisu prisutne samo kod žrtava već i kod počinitelja, kod kojih se najčešće manifestiraju u obliku poremećaja u ponašanju (Hinduja i Patchin, 2010. prema Vejmelka i sur. 2017.).

Prema Bilić i sur. (2012.) cyberbullying je opasniji od tradicionalnog vršnjačkog nasilja. Budući da se odvija online, teže ga je uočiti, samim time i prevenirati. Da bi se dijete zaštitilo i nasilje preveniralo moguće je djelovati kroz tri dimenzije: na individualnoj razini, u obiteljskom okruženju te školskom i vršnjačkom okruženju. Na individualnoj razini poželjno je raditi na samopouzdanju djeteta, visokoj razini prosocijalnog ponašanja i razvitku vještina komunikacije. Nadalje, konstruktivno rješavanje sukoba i niži doživljaj socijalne izoliranosti pomažu mladima izloženima nasilju u suočavanju s agresivnim postupcima (Sapouna i Wolke, 2013. prema Strabić i Tokić Milaković, 2016.). Obiteljska razina djetetu treba pružati sigurnost, potporu i zaštitu. Obitelj predstavlja osnaženje za individuu, pomoću snažne povezanosti članova obitelji i otvorene komunikacije o problemima se povezuju te postižu veću vjerojatnost da će dijete sklono agresivnom ponašanju pravovremeno promijeniti svoja ponašanja (Duggins i sur., 2016. prema Strabić i Tokić Milaković, 2016.). Treća dimenzija jest školsko i vršnjačko okruženje. Nadzor učitelja, profesora i suradnika u školi doprinosi zaštiti učenika, a prema Dugginsu i suradnicima (2016., prema Strabić i Tokić Milaković, 2016.) doživljaj pripadnosti školi i okruženju može imati dobar utjecaj tako što djeca nauče konstruktivno rješavati sukobe. (Puzić i sur., 2011., prema Strabić i Tokić Milaković, 2016.) Stručne osobe u školi bi trebale najbolje prepoznati promjene na djeci, s obzirom na vrijeme koje provode s njima. Istraživanja su ukazala kako djeca koja su sklona nasilničkim obrascima u virtualnom okruženju, postižu slabije rezultate u školi (Kowalski i Limber, 2013. prema Strabić i Tokić Milaković, 2016.), dok se pokazalo da je za djecu s višim postignućima manja vjerojatnost da će vršiti elektroničko nasilje, ali i da će rjeđe biti izložena elektroničkom nasilju (Twyman i sur., 2010. prema Strabić i Tokić Milaković, 2016.).

 

Roditeljska briga i sam nadzor djece nekad nije dovoljan, zato se država i državni programi moraju truditi educirati djecu, nastavnike i društvo o ovoj tematici.

Udruga LET se aktivno bavi tematikom elektroničkog nasilja. Od 2019. provode se programi prevencije elektroničkog nasilja, organiziraju se savjetovanja za djecu i roditelje, edukacije za stručnjake koji rade s djecom, kampanje na društvenim mrežama, a u tijeku je i provedba istraživanja o cyberbullyingu na nacionalnoj razini.

 

 

29.05.2025. 14:19

Narančasta ribica 2025. 🧡

Jučer je Udruga LET prisustvovala predstavljanju rezultata istraživanja koje smo proveli sa Studencem i agencijom Improve u sklopu projekta „Narančasta ribica“ o izazovima s kojima ...
pročitaj više
23.05.2025. 13:50

Objave rezultata o mentalnom zdravlju mladih – Europski tjedan mentalnog zdravlja 2025.

Povodom obilježavanja sedmog Europskog tjedna mentalnog zdravlja Nacionalni program Živjeti zdravo Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo organizirao je javno predstavljanje  nacionalnih rezultata pokazatelja mentalnog zdravlja učenika u dobi od ...
pročitaj više
19.05.2025. 08:31

Europski tjedan mentalnog zdravlja

Europski tjedan mentalnog zdravlja obilježava se svake godine u svibnju, a inicijativu je pokrenula organizacija Mental Health Europe. Cilj ove inicijative je podizanje svijesti o ...
pročitaj više